۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۸:۰۲

گزارش مهر از لیگ جهانی کاراته؛

نتایج تیم ملی کاراته و افزایش نگرانی‌ها/ بانوان انتظارات را برآورده نکردند

نتایج تیم ملی کاراته و افزایش نگرانی‌ها/ بانوان انتظارات را برآورده نکردند

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: تیم ملی کاراته در حالی با کسب عنوان نایب قهرمانی در پنجمین مرحله لیگ جهانی موسوم به کاراته وان در اوکیناوای ژاپن به کار خود پایان داد که به اعتقاد برخی کارشناسان نتایج بدست آمده حتی در اوزانی که صاحب مدال شدیم، چندان هم امیدوارکننده نبود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله پنجم از رقابتهای لیگ جهانی کاراته اوایل هفته جاری به میزبانی ژاپن در اوکیناوا برگزار شد و تیم ملی کشورمان که آماده حضور در بازیهای آسیایی اینچئون و پس از آن مسابقات قهرمانی جهان در آلمان می شود، در این رقابتها به روی تاتامی رفت و در مجموع مردان و بانوان با 3 طلا، 2 نقره و 3 برنز به کار خود پایان داد.

حذف کاراته کاهایی همچون سجاد گنج‌زاده، نسرین دوستی، سعید حسنی پور و بهمن عسگری و شکست نفراتی همچون حمیده عباسعلی دارنده دو طلای سنگین وزن بانوان آسیا، ذبیح اله پورشیب و علی فداکار قهرمانان آسیا نگرانی ها را افزایش داد. این درحالی است که در تاتامی ژاپن بجز میزبان که با تمام ظرفیت‌های فنی حضور داشته و تک چهره‌هایی از کشور چین و ویتنام، از سایر رقبای آسیایی خبری نبود و همین امر باعث شد تا برخی از نفراتی که قرار است در بازیهای آسیایی 2014 به میدان بروند محک جدی نخورند.

در جمع مسافران اعزامی به لیگ جهانی اوکیناوا، بی تردید امیر مهدی زاده در وزن 60- کیلو گرم بهترین عملکرد را داشت. مهدی زاده در تاتامی اوکیناوا هم "آراگا" کاراته کای سختکوش ژاپن را شکست داد و هم "داگلاس سانتوز" برزیلی که طلا و نقره جهان را در پرونده اش دارد. "لی جووان" از کره جنوبی که یکی از رقبای مهدیزاده است به جای سفر به ژاپن ترجیح داد در تهران روی تاتامی پایتخت مبارزه کند و "دارخان اسدلیف" قزاقستانی دیگر رقیب مهدیزاده دیگر غایب این وزن بودند. 

در وزن 67- کیلوگرم، اگرچه حسین سمندر تا فینال صعود کرد و در نهایت با شکست برابر "شینوهارا" از کشور میزبان به نشان نقره دست پیدا کرد. اما نباید فراموش کرد در این وزن مدعیان اصلی بازیهای آسیایی از جمله "کیم دو وان" از کره جنوبی، "محمد الفهد خاتمی" قهرمان سال 2013 آسیا از عربستان، "سعدی عباس" پاکستانی که او هم یک بار قهرمان آسیا شده، "ساگندیف" قزاق نفر اول آسیا در سال 2012 و کاراته کاهای اردن و ویتنام حضور نداشتند.

در وزن 75- کبلو گرم سعید حسنی پور و بهمن عسگری دو نماینده کشورمان از دور مسابقات کنار رفت. شکست و حذف این دو در حالی رقم خورد که غیر از کاراته کای ژاپنی حریف مطرح دیگری از آسیا خود را به اوکیناوا نرسانده بود.

در وزن 84- کیلوگرم شکست پورشیب برابر "تزانوس" یونان و فداکار مقابل "آراگا" قهرمان آسیا و نایب قهرمان جهان سبب شد تا شانس اندک این وزن برای حضور در بازیهای آسیایی به کلی از بین برود. مبارزات این وزن را باید بواقع حکم دیدار تدارکاتی برای رقابتهای جهانی دانست که قرار است اواسط آبان در کشور آلمان برگزار شود.

در وزن 84+ کیلوگرم؛ هر چند شکست سجاد گنج زاده که گفته می شود داوری ها در این میان بی نقش نبوده، تلخ بود، اما طلایی شدن ایمان سنچولی آن هم با پیروزی برابر "انیس ارکان" قهرمان جهان از ترکیه قابل ستایش بود. سنچولی در حالی در دو ماه اخیر در لیگ های جهانی جاکارتا و اوکیناوا از سکوی اول این وزن بالا رفت که شاید حالا مسئولان فدراسیون و بخصوص مدیر تیم های ملی غبطه بخورد که چرا شرایطی را فراهم نکرد که در انتخابی آخر تیم ملی، سنچولی در تاتامی رویت شود!

در بخش بانوان حذف دو کاراته کا از تیم پنج نفره نمی تواند کارنامه رضایت بخشی باشد. در این میان پگاه زنگنه کاپیتان باتجربه تیم ملی برای دومین بار طی دو ماه اخیر نشان زرین لیگ جهانی را از آن خود کرد تا در آستانه بازیها با روحیه مضاعف به جنگ حریفان در بازیهای آسیایی برود.

در وزن 61- کیلوگرم کاراته ایران دو نماینده داشت، آن هم به این خاطر که باید از بین آنها یکی برای بازیهای آسیایی اینچئون انتخاب می شد. فاطمه چالاکی که اصولاً کاراته کای وزن 55- کیلوگرم است در گروهی آسان تر از رزیتا علیپور سر از فینال درآورد و به نشان نقره دست یافت. چالاکی در شرایطی نتیجه را با 8 اختلاف به حریف ژاپنی واگذار کرد که همین حریف در اولین مبارزه خود به سختی توانسته بود با حساب یک بر صفر از سد علیپور بگذرد. اینکه متولیان کاراته به خاطر یک شکست خفیف حاضر می شوند بر روی نام کاراته کایی که در 11 ماه اخیر یکی از بهترین های کاراته بانوان بوده و سبک مبارزراتش با بقیه کاملاً متفاوت است، خط بکشند، از آن سیاست‌هایی است که فقط در فدراسیون کاراته یافت می شود!

دیگر نماینده ناکام کاراته بانوان در تاتامی اوکیناوا، نسرین دوستی نماینده وزن  50- کیلوگرم بود که با دو شکست پرونده اش بسته شد. دوستی بعد از پشت سر گذاشتن دوران طولانی مصدومیت درحالی به این رقابتها اعزام شد، که باخت اول او برابر "اوزچلیک" قهرمان چند باره اروپا از ترکیه محتمل بنظر می رسید، اما شکست مقابل کاراته کای چین تایپه چندان قابل توجیه نبوده و نیست.

با توجه به کارنامه دوستی و شرایط آمادگی پس از مصدومیت، آیا بهتر نیست، مسئولان فدراسیون بجای حذف بازیکن طراز اولی همچون علیپور، وزن 50- کیلوگرم را از لیست اعزامی‌ها حذف کند و چالاکی را به وزن اصلی خود برگرداند. بواقع میدانهایی همچون مسابقات ژاپن که حکم تدارکاتی بازیهای آسیایی را دارد، باید کادر فنی بانوان که ظاهراً هیچ اختیاری برای گزینش نفرات خود ندارند را به این نتیجه برساند که شایسته ترها را برای المپیک قاره ای گزینش کنند!

و بالاخره در سنگین وزن، حمیده عباسعلی که در دو سال اخیر دو بار بر سکوی اول آسیا ایستاد، با شکست یک بر صفر برابر حریف قدرتمند فرانسوی اش، در گروه بازنده ها و برای کسب نشان برنز به مصاف حریف چینی رفت که پس از تساوی 2 بر 2 و با رای داوران، برنده از تاتامی خارج شد. مطمئناً چنین نتیجه ای نمی تواند برای بهترین سنگین وزن سالهای اخیر کاراته آسیا، نتیجه خوشحال کننده ای باشد.

در پایان باید گفت پنجمین مرحله لیگ جهانی که با غیبت بسیاری از حریفان اصلی کاراته ایران همراه شد، یک پیام ویژه داشت، اینکه در تاتامی اینچئون کاراته ایران با نفرات گزینش شده، اگرچه در برخی اوزان شانس اول کسب مدال طلا خواهد بود، اما در برخی اوزان راه بس دشوار برای رسیدن به فتح سکوهای نخست پیش رو خواهد داشت!

کد خبر 2362303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha